ضریب هوشی من پایین است !

احساس می کنم ضریب هوشی من خيلی پایين است. همکلاسیهایم فورا بعد از تدریس سوالات مربوط به همان مبحث را حل می کنند ولی من با این که سرکلاس خوب گوش می کنم ولی حتما باید تک تک سوالات را برایم توضيح دهند و گرنه خيلی زود فراموش می کنم.

دانش آموزان بايد به اين نکته توجه کنند اگر در تحصيلشان موفق نيستند، لزوماً اين مسئله نشانه ضريب هوشي پايين آنها نيست. ضريب هوشي تعريف خاصي دارد و ممکن است فردي در يک درس خاص موفق نباشد ولي ضريب هوشي خوبي داشته باشد. مثلا ممکن است فردي در رياضي به شدت ضعيف و در نقاشي بسيار قوي باشد و يا بالعکس. که به هيچ کدام از اين ۲ نفر نمي توان گفت که ضريب هوشي شما پايين است.

دلایل ضعف درسها
معمولا ضعفهاي تحصيلي پس زمينه دارند؛ مثلا ممکن است پایه درسي دانش آموزي قوي نباشد یا در خانه به اندازه کافي تمرین نکند به همين دليل درآن درس ضعيف باشد. به هرحال براي هر درسي به تمرین و مطالعه نياز داریم . ممکن است دانش آموزي درکلاس به خوبي، درس را گوش کند ولي تا زماني که تمرین حل نکند یا آن درس را دقيق تر مطالعه نکند ، موفق نشود. فراموش نکنيد یادگيري هيچ ۲ دانش آموزي مثل هم نيست . تفاوتهای فردی یادگيري وجود دارد؛ مثلا ممکن است دانش آموزي بایک ساعت مطالعه و دوستش همهان درس را با ۵ ساعت مطالعه یاد بگيرد. دليلش هم این است که هوش انسان ها در زمينه هاي مختلف، یکسان نيست . پس یک دانش آموز نمي تواند با ضعف دریک یا ۲ درس نتيجه کلي بگيرد که هوشش پایين است .

گامهایی برای یادگیری بهتر
"بيششر دانش آموزان به دليل این که با نحوه صحيح مطالعه آشنا نيستند با مشکلات تحصيلي روبرو مي شوند."
اولين گام براي یادگيري بهتر، این است که قبل از رفتن به کلاس، نگاهي اجمالي به کتابتان بيندازتد و ببينيد که معلم قرار است امروز چه مطالبی را تدریس کند. البته توجه کنید که لازم نیست خیلی دقیق بخوانید. یعنی اگر فقط مروری کوتاه به درس اینده داشته باشید کافی است.

دومين گام ، که درس ها را درکلاس با دقت گوش کنيد و هر جا که ابهام داشتید از دبیران بپرسید.

سومين گام ، وقتی که داشن آموز به خانه برمیگردد ، درسي را که در همان روز تدریس شده است را با دقت بخواند و سعي کند تمرینهای مختلفی از آن را هم ، همان روز جوابل دهد.

یکی از نکته هایی که باعث تمرکز در دانش آموزان به هنگام مطالعه میشود، خلاصه نویسي است . یادداشت برداري یعنی خيلي خلاصه نکات کليدي هر درس را براي خود بنویسيد و حتما ارتباط معناداري بين مطالب قبلي که خوانده اید و مطالب جدیدي که مي خوانيد برقرار کنيد. مثلا وقتیی که یک پاراگراف جدید را مي خوانيد، براي خودتان تحليل کنيد که محتواي این پاراگراف با پاراگراف قبلي ربطي دارد این کار باعث مي شود که درس در ذهنتان تبت شود.

و گام چهارم ، باید درسهایتان را طبق یک برنامه مشخص مرور کنيد در صورت امکان به سوالات امتحاني آن درس پاسخ داده تا با همه نکات درس آشنا شوید.

دبيرستان شيخ مرتضی انصاري(دوره اول متوسطه) واحد مشاوره - سعادت بخش